Sosterissa otetaan 3.7.2017 käyttöön aivan uusi palvelu, lasten ja nuorten palveluluukku. Luukku vastaa etenkin tilanteisiin, joissa lapsi tai nuori ei tiedä mihin ottaisi yhteyttä.

Alle 23-vuotiaat lapset ja nuoret saavat jatkossa palvelunohjauksen yhden luukun periaatteella puhelimitse tai sähköisellä yhteydenotolla arkipäivisin ma-pe klo 8-15.

– Palvelu on tarkoitettu auttamaan tilanteissa, joissa lapsi, nuori tai hänen vanhempansa ei tiedä, minne hän ottaisi yhteyttä mieltä askarruttavissa asioissa. Lisäksi haluamme tavoittaa esimerkiksi paikkakunnalle muuttavia nuoria, jotka eivät vielä tunne alueemme palveluita, osastonhoitaja Anna-Maija Huttunen kertoo.

pompottelu halutaan lopettaa

Idea lasten ja nuorten palveluluukusta syntyi, kun asiakaspalautteissa tuli esille, että etenkin lasten ja nuorten sairauksissa asiakkaita pompotellaan ”luukulta toiselle”.

– Vastauksena tähän syntyi ajatus palveluluukusta, josta saa apua yhdestä paikkaa. Uusi palvelu on tarkoitettu täydentämään ja selkiyttämään palveluihin pääsyä, Huttunen sanoo.

Muu toiminta, esimerkiksi neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, poliklinikat, terveysasemien vastaanotot ja perhepalvelukeskus sekä niiden ajanvaraukset toimivat kuten ennenkin.

Sähköisesti palvelua saa viimeistään seuraavana arkipäivänä

Sähköinen palvelu mahdollistaa yhteydenoton muulloinkin kuin virka-aikana. Käytännössä sähköinen palvelu on lomake, jolla voi jättää yhteydenottopyynnön palveluluukun hoitajalle. Luukun hoitajat ovat sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia. Virka-ajan ulkopuolella tulleisiin yhteydenottoihin vastataan seuraavana arkipäivänä, asiakkaan toiveen mukaan joko sähköpostilla tai puhelimella.

– Jos kokee, että puhelimella asiointi tai fyysisesti vastaanotolle meneminen on vaikeaa, niin nyt yhteydenotto onnistuu sähköisesti. Yhteydenottolomake ei vaadi pankkitunnusten käyttöä.

Sähköinen palvelunappi löytyy 3.7. 2017 alkaen Sosterin verkkosivuilta osoitteesta www.isshp.fi kohdasta sähköiset palvelut ja www.hyvis.fi palvelusta Itä-Savon alueen etusivulta. Puheluihin vastataan arkipäivisin ma-pe klo 8-15.

Palveluluukun kehitystyössä ovat olleet mukana Sosterista laajasti eri yksiköt, lasten ja nuorten palveluiden asiakasraati ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Digisote-hanke, www.digisotehanke.fi.
Lisätietoja:
Anna-Maija Huttunen, p. 044 417 2737, anna-maija.huttunen@isshp.fi